Bron & Van Vliet
  • Home
  • Belastingaangifte
  • Zakelijk
  • Particulier
  • Verzekeringen
  • Nieuws
  • Partners
  • Contact
  • Tarieven
  • Startende ondernemer
  • Waar vind u ons
  • Klant Login
  • Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Administratiekantoor Bron & Van Vliet

Hieronder vindt u de algemene voorwaarden die op onze dienstverlening van

toepassing zijn.

Artikel 1: Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de

navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Gebruiker: Administratiekantoor Bron & Van Vliet is de gebruiker van de algemene

voorwaarden.

Opdrachtgever: De wederpartij van gebruiker.

Overeenkomst: De overeenkomst tot het verrichten van diensten.

Artikel 2: Algemeen

2.1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst

tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van

toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen

uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle

overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te

worden betrokken.

2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig

indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van

opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden of in

de bijbehorende overeenkomst nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven

de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden en overeenkomst

volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan in overleg

treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.

vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel

mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht

worden genomen.

Artikel 3: Aanbiedingen en offertes

3.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk

uitdrukkelijk anders is aangegeven.

3.2. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en

andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de

overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten,

tenzij anders aangegeven.

3.3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de

offerte opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De

overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot

stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.

3.4. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten

van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de

opgegeven prijs.

3.5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige

opdrachten.

Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst, informatie en middelen

4.1 Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en

overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, een en ander op

grond van de kundigheid die opdrachtgever redelijkerwijs van gebruiker mag

verwachten. Gebruiker kan evenwel niet instaan voor het bereiken van een enig

beoogd resultaat.

4.2. Gebruiker bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de

opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar

gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Indien en voor zover een goede

uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde

werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4.3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, alsmede

wijzigingen hierin, in de vorm en op de wijze, waarvan gebruiker aangeeft dat

deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te

begrijpen dat deze noodzakelijk zijn zowel bij aanvang als tijdens (voor) het

uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en behoorlijk aan gebruiker worden

verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde

gegevens niet tijdig of niet behoorlijk aan gebruiker zijn verstrekt, heeft

gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de

uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening

te brengen.

4.4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle middelen en voorzieningen,

waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de

opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn

voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en ten allen tijde aan gebruiker

ter beschikking staan en naar behoren functioneren. Indien de voor de

uitvoering van de overeenkomst benodigde middelen niet afdoende ter

beschikking van gebruiker zijn, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de

overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra

kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

4.5. Opdrachtgever staat in voor juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van

de door of namens hem aan gebruiker verstrekte gegevens, middelen en

voorzieningen. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,

doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste

en / of onvolledige gegevens e.d., tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor

gebruiker kenbaar behoorde te zijn.

4.6. Opdrachtgever is gehouden gebruiker onverwijld te informeren omtrent

wijzigingen in de verstrekte gegevens e.d., dan wel andere feiten en

omstandigheden, die in verband met de uitvoering van belang kunnen zijn.

4.7. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden

uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende

fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan

voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

4.8. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader

van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van

opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt

opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid

gewenste faciliteiten.

Artikel 5: Wijziging van de overeenkomst

5.1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te

wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de

overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

5.2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of

aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden

beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de

hoogte stellen. Bedoelde wijziging of aanvulling van de overeenkomst geeft

opdrachtgever geen recht op schadevergoeding.

5.3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of

kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover

tevoren inlichten. Gebruiker is gerechtigd aan opdrachtgever meerkosten in

rekening te brengen.

5.4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij

aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een

overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 6: Contractsduur; uitvoeringstermijn

6.1. De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan

voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit

of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

6.2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde

werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale

termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever

gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.

6.3. De overeenkomst kan - tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk

is - door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden,

tenzij gebruiker de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een

hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde

redelijke termijn.

Artikel 7: Opzegging

7.1. Ieder van partijen is bevoegd de overeenkomst met inachtneming van een

naar de omstandigheden redelijke termijn tegen het einde van een

kalendermaand door opzegging te beëindigen, tenzij partijen anders zijn

overeengekomen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.

7.2. Indien de overeenkomst tussentijds (in het geval de overeenkomst is

aangegaan voor bepaalde tijd) wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft

gebruiker recht op schadevergoeding vanwege het daardoor ontstane en

aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan

de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts

is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan

toe verrichte werkzaamheden.

7.3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal

gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te

verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan

de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.

7.4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten

met zich meebrengt, is opdrachtgever verplicht deze aan gebruiker te betalen

met inachtneming van hetgeen is gesteld in artikel 8 en 9 van deze algemene

voorwaarden.

Artikel 8: Honorarium

8.1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast

honorarium overeenkomen.

8.2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium

worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt

berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de

periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan

afwijkend uurtarief is overeengekomen.

8.3. Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.

8.4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan twee maanden zullen de

verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.

8.5. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief

overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit

honorarium of tarief, bijvoorbeeld in geval van wijziging of aanvulling van de

overeenkomst.

8.6. Voorts is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien

tussen het moment van aanbieding en levering de tarieven ten aanzien van bijv.

lonen zijn gestegen.

8.7. Daarnaast mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de

uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen

dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd

ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan

gebruiker, dat in redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de

overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk

overeengekomen honorarium. Gebruiker zal de opdrachtgever in dat geval van

het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen.

Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal

ingaan, vermelden.

Artikel 9: Betaling

9.1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder

enige aftrek, korting of verrekening door storting of overmaking op de door

gebruiker aangegeven bank- of girorekening. Bezwaren tegen de hoogte van de

declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.

9.2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling binnen de termijn

van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim.

Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd gelijk aan de geldende

wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden

berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment

van voldoening van het volledige bedrag, waarbij een gedeelte van een maand

als volledige maand wordt gerekend.

9.3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van

de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever

onmiddellijk opeisbaar.

9.4. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten

strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering

van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de

lopende rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een

aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor

de toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente

alsmede de kosten worden voldaan.

Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud

10.1. Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen

ontwerpen, tekeningen, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven

eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever alle verplichtingen uit alle met

gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen, dit ter beoordeling van

gebruiker.

10.2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud

vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.

10.3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde

zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever

verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op

de hoogte te stellen.

10.4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde

zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en

waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste

verzoek ter inzage te geven.

10.5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel

bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader

van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als

betaalmiddel worden gebruikt.

10.6. Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide

eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu

onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of door deze

aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van

gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.

Artikel 11: Incassokosten

11.1. Alle in redelijkheid door gebruiker in verband met de niet- of niet tijdige

nakoming door de opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen gemaakte

gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso-)kosten, zijn voor rekening van de

opdrachtgever.

11.2. Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.

Artikel 12: Onderzoek, reclames

12.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever

binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van

de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De

ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de

tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren. Een

reclame schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op, behoudens

voor zover de gebruiker aan opdrachtgever schriftelijk te kennen heeft gegeven

dat deze de reclame (deels) gegrond acht.

12.2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog

verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever

aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever

schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.

12.3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet

meer mogelijk of zinvol is, kan gebruiker een gedeelte van het reeds betaalde honorarium terugbetalen zonder verdere uitvoering aan de opdracht te geven en

zal gebruiker in voorkomend geval slechts aansprakelijk kunnen zijn binnen de

grenzen van artikel 16.

Artikel 13: Vervaltermijn

13.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 12 is opdrachtgever gehouden, indien

hij van oordeel is of blijft dat gebruiker de overeenkomst niet tijdig, niet volledig

of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, zulks -tenzij dit reeds op grond van het

bepaalde in artikel 12.1 is gebeurd- onverwijld schriftelijk aan gebruiker kenbaar

te maken en de daarop gebaseerde aanspraken binnen één jaar na dagtekening

van de hiervoor bedoelde kennisgeving, dan wel binnen één jaar, nadat die

kennisgeving had behoren te worden gedaan, in rechte geldend te maken, bij

gebreke waarvan al zijn rechten en aanspraken te die zake vervallen door het

verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.

Artikel 14: Opschorting en ontbinding

14.1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of

de overeenkomst te ontbinden, indien:

- Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig

nakomt.

- Na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen

omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de

verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat

de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de

opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.

- Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te

stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze

zekerheid uitblijft of onvoldoende is.

14.2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien

zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de

overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet

langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden

voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de

overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

14.3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van

gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de

nakoming van zijn verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de

wet en overeenkomst.

14.4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 15: Teruggave ter beschikking gestelde zaken

15.1. Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst

zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde op

eerste verzoek van gebruiker binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van

gebreken en volledig te retourneren.

15.2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de onder 1. genoemde

verplichting tot teruggave, is opdrachtgever verplicht de daaruit voortvloeiende

schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, aan gebruiker te

vergoeden.

Artikel 16: Aansprakelijkheid

16.1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid

beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

16.2 De aansprakelijkheid van gebruiker voor schade van de opdrachtgever,

welke is veroorzaakt door niet tijdige, niet volledige of niet behoorlijke

uitvoering van de opdracht, is beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van

het honorarium, dat door gebruiker aan de opdrachtgever in rekening is

gebracht voor het verrichten van de werkzaamheden waarin de oorzaak van de

schade is gelegen, met dien verstande dat daarbij alleen het honorarium in

aanmerking wordt genomen dat betrekking heeft op de laatste drie maanden

waarin die werkzaamheden zijn verricht. De eventueel door gebruiker aan de

opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding zal echter nimmer hoger zijn

dan het bedrag waarvoor de aansprakelijkheid van gebruiker in voorkomend

geval door verzekering is gedekt. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van

opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker. Onder

gebruiker zijn in deze en de volgende bepalingen van dit artikel mede begrepen

zijn werknemers alsmede eventuele door hem bij de uitvoering van de opdracht

ingeschakelde derden.

16.3 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt doordat

de opdrachtgever niet heeft voldaan aan zijn uit artikel 4.3 voortvloeiende

informatieverplichting of doordat de door opdrachtgever verstrekte informatie

niet voldoet aan hetgeen waarvoor hij krachtens artikel 4.5 instaat, tenzij deze

schade mede is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijkt te stellen grove

onzorgvuldigheid van gebruiker.

16.4 Gebruiker is voorts niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt

door handelen of nalaten van door opdrachtgever bij de uitvoering van de

opdracht betrokken derden, tenzij die schade mede is veroorzaakt door opzet of

daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.

16.5 Gebruiker is overigens steeds bevoegd de schade van de opdrachtgever

zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, waartoe opdrachtgever alle

medewerking zal verlenen.

16.6 Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder

begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door

bedrijfsstagnatie. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of

daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.

 Artikel 17: Vrijwaringen

17.1. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met

betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever

verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst

worden gebruikt.

17.2. Indien opdrachtgever aan gebruiker informatiedragers, elektronische

bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers,

elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

17.3 Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden terzake

van schade, welke verband houdt met of voortvloeit uit de door gebruiker

uitgevoerde opdracht, indien en voor zover gebruiker daarvoor krachtens het

bepaalde in artikel 16 niet jegens de opdrachtgever aansprakelijk is.

Artikel 18: Risico-overgang

18.1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de

overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht

van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden

gebracht.

Artikel 19: Overmacht

19.1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien

zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te

wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het

verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.

19.2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast

hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van

buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen

invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de

verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden

daaronder begrepen.

19.3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de

omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn

verplichtingen had moeten nakomen.

19.4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de

verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt

dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te

ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

19.5. Voor zoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels

gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal

kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte

zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen

respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is

gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke

overeenkomst.

Artikel 20: Geheimhouding

20.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke

informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere

bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere

partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

20.2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,

gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde

rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet

kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of

toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot

schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot

ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 21: Intellectuele eigendom en auteursrechten

21.1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde

behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker

toekomen op grond van de Auteurswet.

21.2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen,

overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn

uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen

niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit

de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

21.3. Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden

toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij

geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 22: Niet-overname personeel

22.1. De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede

één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed

zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van

gebruiker of van ondernemingen waarop gebruiker ter uitvoering van deze

overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de

uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of

indirect, voor zich laten werken.

Artikel 23: Geschillen

23.1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd

van geschillen kennis te nemen, tenzij bepalingen van dwingend recht anders

voorschrijven.

23.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het

uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
 

Artikel 24: Toepasselijk recht

24.1.Alle rechtsverhoudingen tussen gebruiker en de opdrachtgever waarop

deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door

Nederlands recht. Het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 25: Vindplaats van de voorwaarden

25.1. Deze voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van gebruiker.

25.2. Van toepassing is steeds de laatst gepubliceerde versie c.q. de versie zoals

die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.

Download Algemene voorwaarden
  • Home
  • Belastingaangifte
  • Zakelijk
  • Particulier
  • Verzekeringen
  • Nieuws
  • Partners
  • Contact
  • Tarieven
  • Startende ondernemer
  • Waar vind u ons
  • Klant Login
  • Algemene voorwaarden