Algemene voorwaarden Administratiekantoor Bron & Van Vliet
Hieronder vindt u de algemene voorwaarden die op onze dienstverlening van
toepassing zijn.
Artikel 1: Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Gebruiker: Administratiekantoor Bron & Van Vliet is de gebruiker van de algemene
voorwaarden.
Opdrachtgever: De wederpartij van gebruiker.
Overeenkomst: De overeenkomst tot het verrichten van diensten.
Artikel 2: Algemeen
2.1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van
toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te
worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig
indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van
opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden of in
de bijbehorende overeenkomst nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven
de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden en overeenkomst
volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan in overleg
treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel
mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht
worden genomen.
Artikel 3: Aanbiedingen en offertes
3.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
3.2. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten,
tenzij anders aangegeven.
3.3. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de
offerte opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De
overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot
stand, tenzij gebruiker anders aangeeft.
3.4. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten
van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de
opgegeven prijs.
3.5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst, informatie en middelen
4.1 Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, een en ander op
grond van de kundigheid die opdrachtgever redelijkerwijs van gebruiker mag
verwachten. Gebruiker kan evenwel niet instaan voor het bereiken van een enig
beoogd resultaat.
4.2. Gebruiker bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de
opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar
gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Indien en voor zover een goede
uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde
werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, alsmede
wijzigingen hierin, in de vorm en op de wijze, waarvan gebruiker aangeeft dat
deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn zowel bij aanvang als tijdens (voor) het
uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en behoorlijk aan gebruiker worden
verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde
gegevens niet tijdig of niet behoorlijk aan gebruiker zijn verstrekt, heeft
gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de
uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening
te brengen.
4.4. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle middelen en voorzieningen,
waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn
voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en ten allen tijde aan gebruiker
ter beschikking staan en naar behoren functioneren. Indien de voor de
uitvoering van de overeenkomst benodigde middelen niet afdoende ter
beschikking van gebruiker zijn, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra
kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
4.5. Opdrachtgever staat in voor juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van
de door of namens hem aan gebruiker verstrekte gegevens, middelen en
voorzieningen. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste
en / of onvolledige gegevens e.d., tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor
gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
4.6. Opdrachtgever is gehouden gebruiker onverwijld te informeren omtrent
wijzigingen in de verstrekte gegevens e.d., dan wel andere feiten en
omstandigheden, die in verband met de uitvoering van belang kunnen zijn.
4.7. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.8. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader
van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid
gewenste faciliteiten.
Artikel 5: Wijziging van de overeenkomst
5.1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
5.2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden
beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de
hoogte stellen. Bedoelde wijziging of aanvulling van de overeenkomst geeft
opdrachtgever geen recht op schadevergoeding.
5.3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of
kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover
tevoren inlichten. Gebruiker is gerechtigd aan opdrachtgever meerkosten in
rekening te brengen.
5.4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een
overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 6: Contractsduur; uitvoeringstermijn
6.1. De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan
voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit
of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
6.2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever
gebruiker derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
6.3. De overeenkomst kan - tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk
is - door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden,
tenzij gebruiker de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een
hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde
redelijke termijn.
Artikel 7: Opzegging
7.1. Ieder van partijen is bevoegd de overeenkomst met inachtneming van een
naar de omstandigheden redelijke termijn tegen het einde van een
kalendermaand door opzegging te beëindigen, tenzij partijen anders zijn
overeengekomen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
7.2. Indien de overeenkomst tussentijds (in het geval de overeenkomst is
aangegaan voor bepaalde tijd) wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft
gebruiker recht op schadevergoeding vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan
de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts
is opdrachtgever alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan
toe verrichte werkzaamheden.
7.3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal
gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te
verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan
de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
7.4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten
met zich meebrengt, is opdrachtgever verplicht deze aan gebruiker te betalen
met inachtneming van hetgeen is gesteld in artikel 8 en 9 van deze algemene
voorwaarden.
Artikel 8: Honorarium
8.1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast
honorarium overeenkomen.
8.2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium
worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt
berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de
periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan
afwijkend uurtarief is overeengekomen.
8.3. Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
8.4. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan twee maanden zullen de
verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
8.5. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief
overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit
honorarium of tarief, bijvoorbeeld in geval van wijziging of aanvulling van de
overeenkomst.
8.6. Voorts is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien
tussen het moment van aanbieding en levering de tarieven ten aanzien van bijv.
lonen zijn gestegen.
8.7. Daarnaast mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen
dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd
ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan
gebruiker, dat in redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de
overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk
overeengekomen honorarium. Gebruiker zal de opdrachtgever in dat geval van
het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen.
Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal
ingaan, vermelden.
Artikel 9: Betaling
9.1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder
enige aftrek, korting of verrekening door storting of overmaking op de door
gebruiker aangegeven bank- of girorekening. Bezwaren tegen de hoogte van de
declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
9.2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling binnen de termijn
van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd gelijk aan de geldende
wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden
berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment
van voldoening van het volledige bedrag, waarbij een gedeelte van een maand
als volledige maand wordt gerekend.
9.3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van
de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
9.4. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten
strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering
van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de
lopende rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een
aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor
de toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente
alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud
10.1. Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen
eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever alle verplichtingen uit alle met
gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen, dit ter beoordeling van
gebruiker.
10.2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud
vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
10.3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever
verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op
de hoogte te stellen.
10.4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en
waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste
verzoek ter inzage te geven.
10.5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel
bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader
van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als
betaalmiddel worden gebruikt.
10.6. Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of door deze
aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van
gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
Artikel 11: Incassokosten
11.1. Alle in redelijkheid door gebruiker in verband met de niet- of niet tijdige
nakoming door de opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen gemaakte
gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso-)kosten, zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
11.2. Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.
Artikel 12: Onderzoek, reclames
12.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever
binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van
de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De
ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren. Een
reclame schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op, behoudens
voor zover de gebruiker aan opdrachtgever schriftelijk te kennen heeft gegeven
dat deze de reclame (deels) gegrond acht.
12.2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog
verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever
aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever
schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
12.3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet
meer mogelijk of zinvol is, kan gebruiker een gedeelte van het reeds betaalde honorarium terugbetalen zonder verdere uitvoering aan de opdracht te geven en
zal gebruiker in voorkomend geval slechts aansprakelijk kunnen zijn binnen de
grenzen van artikel 16.
Artikel 13: Vervaltermijn
13.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 12 is opdrachtgever gehouden, indien
hij van oordeel is of blijft dat gebruiker de overeenkomst niet tijdig, niet volledig
of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, zulks -tenzij dit reeds op grond van het
bepaalde in artikel 12.1 is gebeurd- onverwijld schriftelijk aan gebruiker kenbaar
te maken en de daarop gebaseerde aanspraken binnen één jaar na dagtekening
van de hiervoor bedoelde kennisgeving, dan wel binnen één jaar, nadat die
kennisgeving had behoren te worden gedaan, in rechte geldend te maken, bij
gebreke waarvan al zijn rechten en aanspraken te die zake vervallen door het
verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.
Artikel 14: Opschorting en ontbinding
14.1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of
de overeenkomst te ontbinden, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig
nakomt.
- Na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat
de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de
opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
- Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
14.2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien
zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet
langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de
overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
14.3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van
gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de
nakoming van zijn verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de
wet en overeenkomst.
14.4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 15: Teruggave ter beschikking gestelde zaken
15.1. Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst
zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde op
eerste verzoek van gebruiker binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van
gebreken en volledig te retourneren.
15.2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de onder 1. genoemde
verplichting tot teruggave, is opdrachtgever verplicht de daaruit voortvloeiende
schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, aan gebruiker te
vergoeden.
Artikel 16: Aansprakelijkheid
16.1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid
beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
16.2 De aansprakelijkheid van gebruiker voor schade van de opdrachtgever,
welke is veroorzaakt door niet tijdige, niet volledige of niet behoorlijke
uitvoering van de opdracht, is beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van
het honorarium, dat door gebruiker aan de opdrachtgever in rekening is
gebracht voor het verrichten van de werkzaamheden waarin de oorzaak van de
schade is gelegen, met dien verstande dat daarbij alleen het honorarium in
aanmerking wordt genomen dat betrekking heeft op de laatste drie maanden
waarin die werkzaamheden zijn verricht. De eventueel door gebruiker aan de
opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding zal echter nimmer hoger zijn
dan het bedrag waarvoor de aansprakelijkheid van gebruiker in voorkomend
geval door verzekering is gedekt. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van
opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker. Onder
gebruiker zijn in deze en de volgende bepalingen van dit artikel mede begrepen
zijn werknemers alsmede eventuele door hem bij de uitvoering van de opdracht
ingeschakelde derden.
16.3 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt doordat
de opdrachtgever niet heeft voldaan aan zijn uit artikel 4.3 voortvloeiende
informatieverplichting of doordat de door opdrachtgever verstrekte informatie
niet voldoet aan hetgeen waarvoor hij krachtens artikel 4.5 instaat, tenzij deze
schade mede is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijkt te stellen grove
onzorgvuldigheid van gebruiker.
16.4 Gebruiker is voorts niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt
door handelen of nalaten van door opdrachtgever bij de uitvoering van de
opdracht betrokken derden, tenzij die schade mede is veroorzaakt door opzet of
daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.
16.5 Gebruiker is overigens steeds bevoegd de schade van de opdrachtgever
zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, waartoe opdrachtgever alle
medewerking zal verlenen.
16.6 Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder
begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of
daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.
Artikel 17: Vrijwaringen
17.1. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met
betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever
verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst
worden gebruikt.
17.2. Indien opdrachtgever aan gebruiker informatiedragers, elektronische
bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers,
elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
17.3 Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden terzake
van schade, welke verband houdt met of voortvloeit uit de door gebruiker
uitgevoerde opdracht, indien en voor zover gebruiker daarvoor krachtens het
bepaalde in artikel 16 niet jegens de opdrachtgever aansprakelijk is.
Artikel 18: Risico-overgang
18.1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de
overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht
van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden
gebracht.
Artikel 19: Overmacht
19.1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien
zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te
wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het
verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
19.2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen
invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de
verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden
daaronder begrepen.
19.3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn
verplichtingen had moeten nakomen.
19.4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt
dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
19.5. Voor zoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal
kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is
gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke
overeenkomst.
Artikel 20: Geheimhouding
20.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere
bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere
partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
20.2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,
gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde
rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet
kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of
toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot
schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot
ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 21: Intellectuele eigendom en auteursrechten
21.1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde
behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker
toekomen op grond van de Auteurswet.
21.2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen,
overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn
uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen
niet door hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit
de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
21.3. Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij
geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 22: Niet-overname personeel
22.1. De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede
één jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed
zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van
gebruiker of van ondernemingen waarop gebruiker ter uitvoering van deze
overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de
uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of
indirect, voor zich laten werken.
Artikel 23: Geschillen
23.1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd
van geschillen kennis te nemen, tenzij bepalingen van dwingend recht anders
voorschrijven.
23.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 24: Toepasselijk recht
24.1.Alle rechtsverhoudingen tussen gebruiker en de opdrachtgever waarop
deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door
Nederlands recht. Het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 25: Vindplaats van de voorwaarden
25.1. Deze voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van gebruiker.
25.2. Van toepassing is steeds de laatst gepubliceerde versie c.q. de versie zoals
die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.